Naučná stezka Řeporyje – Hlubočepy (Údolím Dalejského potoka)

Naučná stezka se nachází na jihozápadním okraji Prahy. Spojuje městské části Řeporyje a Hlubočepy trasou procházející Dalejským a Prokopským údolím, významnou geologickou lokalitou. Je zaměřena převážně na četné geologické profily vzniklé rozsáhlou lomovou činností, zdejší paleontologické nálezy a samozřejmě faunu a floru celého území.

Správní obvod: Praha 13, Praha 5

• Začíná: PRAHA ŘEPORYJE; Řeporyjské náměstí (u zastávky BUS MHD ve směru od Stodůlek)
  • Končí: PRAHA HLUBOČEPY; železniční zastávka
  • Délka:cca 5 km
  • Zastávek:16
  • Zdroj: www.stezky.info
  • Vznikla: ???, rekonstrukce podzim 2003
  • Tvůrce stezky: členové ČSOP za pomoci grantu Magistrátu hl. m. Prahy
  • Stav naučné stezky: Stezka byla na podzim 2003 rekonstruována – značení obnoveno, všechny tabule jsou (zatím) v pořádku
  • V prostoru Dalejského údolí vede většinou po kamenitých vozových cestách a pěšinách, v Prokopském údolí pak místní asfaltovou komunikací. V Prokopském údolí jsou rovněž lavičky a dětské hřiště. Stezka má jen několik mírných převýšení.

Značena je klasickými zelenobílými značkami naučných stezek, odbočka od železniční zastávky Praha Holyně k NPR U Nového mlýna není značena vůbec. Na každém panelu je ale plánek nejbližšího okolí konkrétní zastávky s vyznačením trasy stezky.

Popis trasy

Naučná stezka začíná na Řeporyjském náměstí v Praze Řeporyjích. Sem je možno se dopravit vlakem z nádraží Praha Smíchov (směr Rudná u Prahy), nebo autobusem MHD ze stanice metra trasy B „Luka“. Úvodní panel na náměstí je poněkud ukryt vedle budky autobusové zastávky ve směru příjezdu od Stodůlek. Od něj přejdeme hlavní ulici a pokračujeme na protějším chodníku směrem vpravo. (Pokud do Řeporyj přijedeme vlakem, od nádraží se k náměstí dostaneme po zelené značce – zhruba 0,5 km).

Stezka dál vede ulicí Dalejskou, kostel obcházíme zleva. Nakrátko stezka z hlavní silnice odbočí uličkou mezi domky, na jakousi vnitřní „náves“. Sejdeme touto uličkou až k potoku (rovně), přejdeme most a jdeme krátce vlevo (po zelené turistické značce). Kousek od mostu se nachází druhá zastávka (Řeporyje – u potoka). Od ní se vrátíme zpět k mostu, přejdeme Dalejský potok a dál hned odbočujeme vlevo a po pár metrech se znovu napojíme na hlavní ulici Dalejskou.

Po silnici (bez chodníku a s velkým provozem) dojdeme asi po 150-200 metrech k viaduktu železniční trati Smíchov-Rudná. My ale ještě před viaduktem odbočíme vlevo do Mládkovy ulice a pokračujeme jí stále dál podél řady rodinných domků, vpravo je Dalejský potok. V proluce mezi domy, kde se vlevo zdvihá šikmá skalní plocha, nalezneme zastávku „Řeporyje-Placatá skála“.

Postupně, jak opustíme vilovou zástavbu, se okrajová ulička změní ve vozovou cestu. Posléze přijdeme k ruině Trunečkova mlýna, kde se nachází stejnojmenná zastávka. Za ním se cesta dělí na dva směry, my směřujeme vlevo, nepřecházíme potok, a pozvolna stoupáme vozovou cestou napříč úbočím.

Po asi 300 metrech cesty vzhůru odbočuje stezka náhle vpravo mezi stromy, původně zřejmě neexistující pěšinou vinoucí se dolů a nahoru a sem a tam přes terénní nerovnosti. Po překročení nízkého hrbu pozvolna klesne na velkou zarůstající betonovou terasu. Po levém okraji prostranství naučná stezka dospěje k Arethusinové rokli a tabuli zastávky u ní. Odtud již pokračuje kamenitá vozová cesta, z betonové plochy seběhne vpravo a pak vede ve svahu nad potokem. Vlevo míjíme vstup do bývalého lomu Mušlovka, význačného naleziště zkamenělin z období siluru (prvohory), kde je zastávka „Mušlovka“. Cesta vede dál stejným směrem, než zahne prudce vlevo a začne klesat podél žlutavého svahu po levé straně (Lobolitová stráň) a dál podél Dalejského potoka.

Držíme se stále této kamenité cesty – před mohutným lomem v ohybu cesty je i zastávka „Lobolitová stráň“. Za ní cesta zahýbá v ostré serpentině vpravo dolů, blízko potoka se opět obrací vlevo a pokračuje v původním směru. Mine železné traverzy upomínající někdejší lávku, klesne k potoku, zprava obejde budovu snad bývalého mlýna, po betonových panelech přejde potok a po několika málo desítkách metrů vstoupí do chatové osady.

V místě, kde se vozová cesta dělí ve dvě ulice, míří naučná stezka vpravo a mezi ploty chat dospěje k naučné tabuli „Holyně“, a k železniční zastávce Praha-Holyně (vpravo od nás). Zde se napojí na modrou turistickou značku. Odtud vede odbočka naučné stezky k lomu Prastav (NPP U Nového mlýna), která je ale neznačená! Proto z původní ulice odbočíme vpravo po modré značce, na železničním přejezdu přejdeme kolej a hned asi třicet metrů za přejezdem odbočíme ostře vlevo asfaltovou silnicí (pozor, modrá značka pokračuje jinudy!). Tudy jdeme nějakých 400 metrů, až v ohybu, kde silnice míří vzhůru k nedalekému oblému horizontu, se nachází tabule NS („Národní přírodní památka U Nového mlýna“), a za ní pak pěšinou mezi keři samotný lom Prastav, kde najdeme mezinárodní parastratotyp spodní / střední devon (prvohory).

Odtud se vrátíme stejnou cestou zpět k železničnímu přejezdu a dál pokračujeme společně s modrou značkou. Přejdeme po dřevěné lávce potok, vystoupáme do úbočí a uměle zbudovanými chodníčky se schůdky míříme vpravo dolů ke skalní stěně lomu Opatřilka-Červený lom. Zde, na počátku lomu, je další panel („Opatřilka“), dále trasa vede po modré značce až pod ostroh butovického hradiště (oblé travnaté návrší přímo před námi), kde je další panel. Stále ve stejném směru dojdeme na kraj louky a pěšinou klesneme na asfaltku, po níž míříme vpravo. Po asi 150 metrech dospějeme ke skalnímu amfiteátru klukovického koupaliště (zastávka „Klukovické koupaliště“ je ještě před silničním přechodem Dalejského potoka), v jehož skalní stěně můžeme hlavně v období řídké vegetace vidět otvory korálových jeskyní, které dokazují, že se území republiky nacházelo v dávných dobách geologické minulosti v tropickém klimatickém pásmu.

Dál jdeme rovně asfaltkou, podejdeme viadukt a pokračujeme po kvalitní silničce, která prochází napříč celým Prokopským údolím (jenom musíme neustále uskakovat před cyklisty, kterých je tu víc než dost). Pak opět spolu s potokem podejdeme trať, o kousek dál je Prokopský lom a další zastávka naučné stezky. Další tabule se nachází vlevo u skalní stěny pod prokopským křížem na vrcholu skály. Další pak najdeme u odbočky k Jezírku – k němu se dostaneme asi 50 metrů dlouhou cestou vlevo z asfaltky.

Od Jezírka se vrátíme zpět na asfaltku a pokračujeme v původním směru. Po chvíli již vidíme siluetu viaduktu Pražského semmeringu, tratě ze Smíchova (Praha Smíchov – severní nástupiště) směr Zličín. Jdeme až k němu, ale nepodcházíme ho, nýbrž ještě před ním odbočíme ulicí vpravo mířící k železniční zastávce Praha-Hlubočepy, kde je závěrečný panel naučné stezky. Pozor! – Tato odbočka není nijak označená, spoléhá jen na inteligenci návštěvníků!

U nádražíčka naučná stezka končí, a my se můžeme rozhodnout, jak výlet zakončit – zda jízdou motoráčkem na Smíchov, nebo se vrátíme k Pražskému semmeringu, podejdeme jej a budeme pokračovat stále stejnou ulicí do Hlubočep a odtud do centra městskou hromadnou dopravou.

Více informací o jednotlivých zastávkách a informačních tabulích naleznete zde .

1 komentář u „Naučná stezka Řeporyje – Hlubočepy (Údolím Dalejského potoka)

1. Vladimir Benes, Ph.D.

Prvni dva kilometry stezky z Reporyji smerem k Prokopskemu udoli jsou v hroznem stavu. Odpadky kolem cesty, zdevastovane pomalovane trosky dvou mlynu, misty dokonce hromadne skladky. Napis Chranena Oblast je jen pro vysmech. Jak nase spolecnost muze tolerovat takove chovani a takove prostredi? Co muzou obcane Prahy a okoli udelat k vycisteni, udrzbe a ochrane teto unikatni oklasti?